onsdag 18 mars 2009

IKT: Analys av WoW ur ett genus och maktperspektiv.

World of Warcraft är ett mmorpg, eftersom det här är en analys och inte ett referat så kan jag hänvisa er till typ wikipedia om ni inte vet vad det är :] Är iaf det jag sysselsätter mig med när jag har tid. Underbar drog faktiskt.

När man i början skapar sin karaktär så har man flera olika valmöjligheter när det kommer till utseendet, en karaktärs klass avgör vad för sorts egenskaper karaktären kommer att ha väl inne i spelet. Man kan välja på tio olika raser som är uppdelade i två olika allianser.

När det kommer till att bestämma utseendet på figuren så kan man bland annat välja om ens karaktär ska vara “ful” eller inte. Man kan ge karaktären ett äldre eller yngre utseende. De olika valmöjligheterna när det kommer till ansikten är klassiskt när det kommer till vad som är manligt och kvinnligt.

Den största skillnaden mellan könen är kroppsbyggnaden, männen är långa och ståtliga med breda axlar, svällande muskler och rejält tillhuggna käkben, medan kvinnorna för det mesta är nätta och lite kortare. Det är dock lite beroende på vilken ras man väljer. Visst, de kvinnliga attributen som ett par bröst och markanta höftben och en smal midja är genomgående för samtliga raser, men en kvinnlig orc har en stabbigare kroppsbyggnad än till exempel en kvinnlig alv.

Det finns inga direkta skillnader på hur de olika könen presterar i spelet, så vare sig man är en mänsklig kvinna eller en riktig jätte till karl, så är man jämlikar, könet är ingen faktor när det kommer till styrka eller snabbhet. Däremot så finns det en skillnad i hur ens klädsel och utrustning sitter, likaså storleken på till exempel axelskydd, som på en manlig karaktär är överdrivet stora och förstärker den “klassiska” manliga statusen, medan samma axelskydd blir betydligt mindre och nätta på en kvinnlig karaktär. Lika så blir ”rustningen” mer utmanande och inte lika heltäckande på de kvinnliga karaktärerna. Man undrar ibland hur mycket en plåtbikini kan vara till skydd när man är ute på äventyr och slåss mot allehanda monster och så vidare. Fast självklart tilltalar den lättklädda de som spelar spelet och jag har sett spel där det har varit betydligt “värre” när det kommer till hur kvinnornas utstyrsel ser ut. Men samtidigt är det “ok” för en manlig karaktär att ha en klänning på sig, fast man kallar det inte för klänning, utan för “robe” för att få det att låta mindre femenint och mer unisex.

Det enda jag tänker på, det är som sagt att man är dömd till att vara lättklädd om man väljer en kvinnlig karaktär, har letat fram lite bilder för att påvisa detta faktum.

Jag frågar mig själv hur mycket stryk man egentligen skulle kunna ta i en plåtbikini?

























Over n out!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar