onsdag 18 mars 2009

IKT: Seminarietankar: Spelseminariet.

Som helhet tyckte jag att det var rätt roligt att folk fick analysera spel de antingen spelar vardagligen eller testa något nytt och kika på det ur en könsperspektiv. Lite tråkigt att det var två grupper som valde World of Warcraft och 3 som valde att titta på The Sims, men ja, vad ska man göra? Var iaf ett av de roligare seminarierna på länge faktiskt.

Kan säga att jag inte hann mingla runt bland de andra grupperna, för vi fick en himla massa frågor trots att vi var två grupper som hade samma spel.

Men vad lärde jag mig? Kan väl inte påstå att jag kom därifrån med nya insikter om hur sexistiska spel kan vara, men i slutet så blev det iaf lite diskussion om hur spel egentligen ser ut idag. Om hur man inte gör spel om hur fattiga barn svälter i Afrika osv osv, men det enda jag har att säga om det är ju att man oftast spelar för att det är roligt och att man kanske vill "komma bort en stund". Det är väl inte så att jag inte bryr mig om hur det ser ut i dagens samhälle eller i världen, det är bara det att man kanske vill ha en stund för sig själv, sitta framför datorn i nattsärken hela dagen med två liter coca cola bredvid sig och en nyinköpt dosa med snus. Personligen så är jag inte så brydd över hur kvinnor ses i spel, eller om vilka positioner eller för/nackdelar de har.

Det blev lite diskussion om hur folk rent generellt sett antar att man är kille bara för att man spelar tex wow. Jag har själv märkt av att det har spelat roll om man sagt att man är tjej. När jag började spela wow för ett par år sedan, så spelade jag och min dåvarande pojkvän tillsammans. Han sa att han var tjej irl (in real life) och han hade en Night Elf-karaktär. Han fick gratis saker och hjälp så fort han frågade. Jag då, som spelade en dwarf och faktiskt ÄR tjej (tro det eller ej) fick inte ett jota för att min karaktär var "ful".
Sen så burkade jag få en hel del störande frågor av folk som fått reda på ens kön när man spelade. "Do u have cam"? är väl en av det vanligaste. Som om jag skulle behöva bekräfta att jag faktiskt är kvinna och nörd. Pff. Är rätt glad att det nu på senare år har kommit en hel del mer kvinnliga spelare, haha. Men trots detta så går jag under min pseudonym "Roger" när jag spelar. Dels för att alla behöver veta allt om mig bara för att de spelar tillsammans med mig och dels för att jag vill slippa få frågor om jag inte råkar ha några nakenbilder på mig själv liggandes på datorn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar